Projecten

  • Project
    Atlas & House of Groningen
  • Plaats
    Groningen
  • Opdrachtgever
    Nijestee & MWPO
  • Architect
    AAS Architecten
  • Aannemer
    Plegt Vos

Het project

Op de locatie van het voormalige GAK-kantoor in de wijk Paddepoel te Groningen zijn twee woontorens door architectenbureau AAS ontworpen. Op de hoek van de Dierenriemstraat en de Pleiadenlaan zijn de twee markante gebouwen met een parkeergarage ontwikkeld. Nabij het woongebouw ‘Polaris’ is met veel ruimte voor groen en een goede bereikbaarheid een mooie woonplek in de stad gerealiseerd. Samen met ontwikkelaar MWPO, woningcorporatie Nijestee,  en aannemer Plegt Vos hebben we in bouwteamverband het constructieadvies mogen verzorgen voor dit uitdagende project.

Anne Renkema


Meer weten?
Neem gerust contact op:

De vraag

De toren met de naam Atlas heeft een bijna vierkante plattegrond van circa 23,5 x 22,5 m en telt 18 bouwlagen. Inclusief de dakrand bedraagt de gebouwhoogte 52,0 m. De toren met de naam ‘House of Groningen’ heeft een meer rechthoekige plattegrond van circa 20,5 x 27,5 m en bestaat uit 22 bouwlagen. Inclusief de dakrand wordt de hoogte 70,0 m, een opvallende verschijning in de omgeving. Tussen de torens ligt op maaiveld een parkeergarage met daarboven een parkeerdek. De parkeergarage is een 1-laagse constructie met parkeren op maaiveldniveau en op de eerste laag een parkeerdek. Het dek is bereikbaar via een hellingbaan. De gevels van de garage zijn in beeld een voortzetting van de gevels van de woontorens en bestaan uit metselwerk met boven op het dek een borstwering van metselwerk.

De oplossing

Met een tunnelkist-systeem zijn de twee torens opgebouwd. Daardoor zijn de betoncasco’s buitengewoon snel opgetrokken. Elke week werd een verdieping gerealiseerd. Voor de funderingen is gekozen voor een massieve betonplaat die is gefundeerd op vibropalen. De gebouwen staan in het aardbevingsgebied, waarvoor de NLTH-analyse is uitgevoerd door Zonneveld ingenieurs. De benodigde detailberekeningen en – tekeningen van de betonnen onderdelen hebben wij met ons Dijkhuis projectteam verzorgd. Voor de prefab onderdelen, bijvoorbeeld de TT-platen van Haitsma beton, hebben wij de uitgangspunten bepaald en de engineering begeleid. De door installateur Aalbers opgegeven sparingen werden via het BIM model gecommuniceerd en afgestemd. De staalconstructie van de  parkeergarage is onbehandeld maar moet als onderdeel van een vluchtweg  bij brand wel 30 minuten blijven staan. Middels een ‘Fire Safety Engineering’-analyse  hebben we kunnen vaststellen dat het brandveiligheidsniveau voldoende is.

De bouwsnelheid van een tunnelbouwsysteem is enorm. Mooi om te zien dat met goede afspraken en communicatie een vloeiend bouwproces gerealiseerd is.